Płatności obsługuje dotpay

Wypełnij formularz, a my odpowiemy na Twoje pytania

Imię i nazwisko
rodzaj sprawy
załącznik

Członek zarządu a sprzątanie klatek schodowych, dane osobowe zarządcy na klatkach

Pytanie: Czy pani z zarządu wspólnoty mieszkaniowej może sprzątać części wspólne budynku w tej samej wspólnocie lub ktoś z rodziny?. Czy na klatkach schodowych powinien być jakiś harmonogram sprzątania? Czy powinny być podane jakieś telefony do zarządu?
Odpowiedź: Nie ma żadnych ograniczeń w doborze osób do sprzątania. Wspólnota może zlecić takie prace każdemu, zarówno jakiejś wyspecjalizowanej firmie, jak i osobie fizycznej. Obecnie wcale nie tak łatwo znaleźć rzetelną i sumienną osobę do takich prac. W opisanej sytuacji najistotniejsze jest co najwyżej kontrolowanie przez właścicieli lokali, czy za te czynności nie ustalono odpłatności wyższej niż przeciętna cena rynkowa takich usług. Zgodnie z ustawą o własności lokali każdy z właścicieli ma nie tylko prawa do lokalu oraz prawo korzystania z części wspólnych, ale także ma obowiązki, w tym także obowiązek współdziałania w sprawach wspólnych i dla dobra wspólnego wszystkich właścicieli lokali w danej wspólnocie. Osoba wybrana do sprawowania funkcji członka zarządu we wspólnocie to właściciel jak każdy inny, tyle że wybrany do reprezentowania wspólnoty w istotnych sprawach i dbania o bieżące sprawy. Chodzi o to by wszyscy właściciele nie musieli się zajmować każdą sprawą. Gdy są jakieś problemy to podjąć działania by je wyeliminować powinien właśnie zarząd we współpracy z zarządcą nieruchomości (jeśli takiemu także w danej wspólnocie zostały zlecone zadania). Członek zarządu nie jest jak niektórzy ludzie błędnie sądzą kimś ważniejszym. Często osoby takie są błędnie uważane za jakiegoś prezesa lub władzę. A jest to całkowicie błędny sposób myślenia. Częstym problemem jest także to, że zarządcy wykorzystują swoje powołanie i nadużywają swoich praw względem innych właścicieli lub też załatwiają jakieś własne interesy lub czerpią korzyści z bycia w zarządzie. W takich przypadkach pozostali właściciele powinni niezwłocznie podejmować działania i na mocy uchwały doprowadzać do zmiany osób w składzie zarządu. A dodatkowo weryfikować całą wcześniejszą działalność takiego zarządu i ustalać czy nie doszło do jakichś nadużyć lub nieprawidłowości. Im większa wspólnota mieszkaniowa tym na ogół większe pole do nadużyć i jednocześnie większe możliwości dla kogoś kto jest nieuczciwy. Sprzątanie w budynkach wielomieszkaniowych na ogół odbywa się w jakieś konkretnie z góry ustalone dni. Harmonogram ustala się wówczas gdy w budynku mieliby sprzątać sami mieszkańcy. Oczywiście gdy zarządem zajmuje się ktoś profesjonalnie to kontakt do osób sprawujących takowy zarząd powinien być mieszkańcom udostępniony. Gdy nieruchomością zarządza dodatkowo zarządca nieruchomości (jakaś zewnętrzna firma) udostępnianie mieszkańcom danych kontaktowych jest standardem i nie powinno to być nawet przedmiotem rozważania. Co do danych osób z zarządu oczywiście istnieją problematyczne kwestie, bowiem osoby takie jak każdy innych właściciel korzystają z prawa ochrony danych osobowych. Ale samo wskazanie numeru telefonu nie jest naruszaniem danych osobowych.

Wróć